تفسیر یک نمودار
بخش رایتینگ در آزمون آیلتس، دارای دو قسمت / task می باشد. بخش اول مربوط است به تفسیر یک نمودار، که باید دست کم 150 کلمه بنویسیم و حداکثر زمانی که به این بخش می توانیم اختصاص بدهیم 20 دقیقه است. این نمودار ممکن است به یکی از شکلها ی زیر باشد:
pie chart
line graph
column graph
table
flow chart
cycle / process
کلیات نگارش برای همه ی انواع نمودار یکسان است. و تفاوت فقط در ادبیات / اصطلاحات / و چیدمان جمله هایی است که نگارش می نمایید”
- پاراگراف مقدمه : حدود 40 کلمه
- بدنه: شامل دو تا پاراگراف جمعا حدود 100 کلمه
- پاراگراف جمع بندی که خیلی ضروری نیست و در حدود 30 کلمه
به این سوال خوب دقت کنید. جدولی داریم نمایانگر نسبت شرکت کنندگان در مدارس مختلف با چهار ردیف (انواع مدرسه) و سه ستون (سالهای 2000 / 2005 / 2009). شما باید با رعایت اصول کلی نگارش گزارش نمودار ، کلیات این جدول را بیابید و با مقایسه ی صحیح آنها را باز گو کنید.
مرحله ی نخست – یافتن نکات اصلی جدول:
• در اکثر مواقع مدرسه ی voluntary… در بین بقیه بیشترین متقاضی را داشته است.
• در سه مدرسه ی اول اقبال دانش آموزان نسبت به ثبت نام با گذشت زمان رو به کاهش گذاشته است.
تنها در مورد مدرسه ی community… رشد متقاضیان در سالهای بعدی قابل توجه و افزایشی بوده است.
1- مقدمه : همانطور که در درسهای قبلی اشاره شد، قرار شد در پاراگراف مقدمه ابتدا تاپیک را به زبان خودمان بازآفرینی کنیم:
The table gives data on the percentage of students attending different secondary schools in three-time profiles 2000, 2005, and 2009…..
سپس یک چشم انداز کلی (overlook / over view) بدهیم:
As can be seen, Voluntary Schools had the greatest share of students in all three years with a declining rate….
While Community Schools were the only type of organization with an increasing registration proportion.
یادتان باشد باید تمام این موارد را در یک پاراگراف واحد و پشت سر هم بنویسید.
2- بدنه : برای بدنه دو تا پاراگراف در نظر میگیریم و چه بسیار عالی است اگر مواردی را که برای (overlook / over view) انتخاب کرده اید را دو قسمت کرده و هر قسمت را برای یک پاراگراف به عنوان تاپیک بنویسید:
پاراگراف نخست – بخش اول چشم انداز :
(TS1) According to the table, The greatest share of students would choose to go to “Voluntary Schools” in all three years. The percentages were 52% , 38%, and 20% for 2000, 2005, and 2009 respectively.(SS1-1)While the figures were as low as 12% for “Specialists” and “Community” schools and 24% for “Grammar schools”. (SS1-2)Except for “Community schools” , All other types experienced a considerable decline in their figures for the years ahead.
پاراگراف دوم – بخش دوم چشم انداز:
(TS2) On the other hand, The only school type that, in all three-time profiles, benefited from an increase in their popularity was “Community schools”. (SS2-1) They started the period with the lowest 12% of the students. Yet in 5 years later they were second most popular school type with 32% after “Voluntary Schools”.(SS2-2) Surprisingly, in 2009 they ranked first among all school types with more than half of all registered students – with 58% .
جمع بندی- تنها جایی که می توانید تفسیر کنید و برای سالهای بعد پیش بینی نمایید:
In general, It seems the “Community Schools” were gaining more and more popularity among students and it can be predicted that this type of education would be on-demand in the years ahead.